ניקי היילי -הרוח הציונית באו"םיום שישי 12/01/2018

למה עכשיו? איך הרקע של ניקי היילי ואמונותיה עזרו לטפח את הרוח הציונית שלה

בעיצומה של הסערה המתמשכת, במסגרתה הפיק האו"ם בעשורים האחרונים מספר החלטות אנטישמיות ואנטי-ישראליות, ישנו אור אשר בוהק עכשיו חזק יותר מאי פעם. נימראטה "ניקי" היילי, שגרירת ארה"ב ה-29 באו"ם, היא הקול החזק התומך בישראל ודורש את עצירתן המיידית של האפליה והשנאה המופנות כלפי ישראל מכיוון מדינות אחרות. היילי, אשר נולדה להורים הודים וסיקים בדרום קרולינה, זוקפת לטובתם את העובדה שהחדירו בה תחושת גאווה והכרת תודה לגבי החיים באמריקה. "ובכן, אני הבת להורים ההודים שהזכירו לאחיי, לאחיותיי ולי בכל יום, כמה מבורכים אנו על כך שאנחנו חיים במדינה הזאת", אמרה היילי בראיון בוועידת איפא"ק ב-2017.

לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטת קלמסון עם תואר ראשון בחשבונאות, היילי הלכה לעבוד בחברת ההלבשה של אמה, .Exotica International לאחר שהייתה מעורבת בשלל מועצות מנהלים בקהילתה ובעירה, נבחרה היילי לבית הנבחרים של דרום קרוליינה בינואר 2005. היא המשיכה בתפקיד זה עד לינואר 2011, בו היא נבחרה להיות המושלת הראשונה של דרום קרוליינה. בנובמבר 2016, היא מונתה על ידי הנשיא הנבחר דונלד טראמפ לשמש  כשגרירת ארצות הברית ה -29 באו"ם; היא קיבלה לכך אישור בינואר 2017.

במהלך הקריירה שלה בפוליטיקה, עמדתה הציונית והפרו-ישראלית החזקה של היילי הייתה גורם אשר זכה למיקוד עיקרי מצידה. בזמן שהיילי הייתה מושלת דרום קרוליינה, היא חתמה על הצעת חוק אשר נועדה להפסיק את המאמצים של תנועת החרם, משיכת ההשקעות והסנקציות  .(BDS) חקיקה זו היתה הראשונה מסוגה ברמה הארצית. היילי הצהירה גם בהכרזה על הצעת החוק, כי "בשום מקרה אחר כשלון האו"ם לא היה יותר עקבי ויותר מקומם מאשר באפליה שלו כנגד בעלת בריתנו הקרובה ישראל". כשגרירה, היילי דיברה באופן חריף על ההטייה הבוטה של ​​האו"ם כנגד ישראל, והייתה בולטת מאוד בתמיכתה האישית ובייצוגה התומך של ארה"ב בישראל. זהו שינוי מבורך עבור רבים ביחס לעמדתה של שגרירת ארה"ב לשעבר, סמנתה פאוור, כמו גם החלטתה של ארה"ב להימנע מהצבעה על החלטה 2334.

סמנתה פאוור, שהייתה שגרירת ארה"ב ה-28 במסגרת ממשל אובמה, הייתה ידועה בכך שנמנעה מלהצביע על החלטה 2334 בדצמבר 2016, שהצהירה כי בניין ההתנחלויות הישראלי בגדה המערבית ובמזרח ירושלים אינו חוקי ומפר את החוק הבינלאומי. פאוור אמרה למועצת הביטחון בת 15 החברים של האו"ם, כי "פעילות ההתנחלות הישראלית בשטחים אשר נכבשו ב -1967 מערערת את ביטחונה של ישראל, פוגעת בהיתכנות של רעיון שתי מדינות לשני עמים, ושוחקת את הסיכויים לשלום וליציבות באזור". מצב כזה, בו נראה כי ארצות הברית תפעל כנגד בעלת ברית על ידי סירוב להצביע נגד ההחלטה, הפתיע רבים. זאת במיוחד לאור העובדה שהאמירה הגיעה מהאישה שאמרה במסגרת דיון האישור שלה בסנאט: "אני אתמוך בישראל ואעבוד ללא לאות כדי להגן עליה"; ההצבעה עברה, עם 14 הצבעות בעד ונמנעת אחת, ארה"ב. היילי כינתה מאוחר יותר את ההחלטה להימנע כ"האחת הנקודות הנמוכות ביותר של ארצנו … כאשר [פאוור] נמנעה, מועצת הביטחון כולה, והקהל כולו, קמו והריעו, וישראל ישבה שם … מסתכלת על זה. תחשבי על מה שעשינו ברגע זה לחבר. אף אחד אף פעם לא מוחא כפיים במועצת הביטחון. זה אף פעם לא קורה .באותו היום, זה קרה.

היילי תמכה באופן תקיף וחד-משמעי בישראל כקולה של ארצות הברית באו"ם; היא גינתה את האו"ם על יחסו המוטה כלפי ישראל עשרות פעמים, בייחוד כאשר האו"ם הכריז על ישראל כעל המדינה עם מספר הפרות זכויות האדם הגדול ביותר במרץ 2017, ובכך עקפה את איראן, סוריה, לוב וצפון קוריאה. "אתה יודע, ביסודו של דבר זה מסתכם בכך שאני לא שם כדי לשחק", אמרה היילי במהלך ועידת איפא"ק. "ומה שרציתי היה לוודא שארצות הברית תחל להוביל שוב. והובלה היא אינה אמירה ועשייה של דברים כאשר המצב נוח. הובלה היא אמירה ועשייה של דברים כאשר המצב לא נוח הוא אומר ועושה דברים כשזה לא נוח ".

כשלחצו עליה להתבטא לגבי האופן שבו היא גיבשה עמדה כה חזקה כלפי ישראל וכיצד היא נעשתה כה ישירה לגבי ההגנה על ישראל, אמרה היילי: "האמת היא, שראיתי כל כך הרבה קווי דמיון בין התרבות הישראלית לתרבות ההודית. אנחנו מאוד קרובים. אנחנו אוהבים את המשפחות שלנו. יש לנו מוסר עבודה חזק. אנו מאמינים במקצוענות ובפילנתרופיה ובנתינה. זה נכון מאוד. אז אלה כל הדברים הטובים." הודו וישראל חולקות דמיון רב מבחינת ערכים וחבריה של כל מדינה לעתים קרובות מבקרים אחד את השני. כ-40 אלף ישראלים, רבים מהם סיימו זה עתה את שירותם הצבאי, מבקרים בהודו מדי שנה, וכ-34,000 הודים מבקרים בישראל מדי שנה. על פי מחקר בינלאומי שנערך ב -2009 בהזמנת משרד החוץ הישראלי, ניתן למצוא בהודו את מידת האהדה הגדולה ביותר לישראל מקרב חברות בקהילה הבינלאומית, כאשר 58% מהמשיבים בהודו מגלים אהדה לישראל. בשנת 2015, סקרי דעת קהל הראו כי 70% מההודים היו בעלי השקפת עולם חיובית על ישראל.

אחרים תוהים אם אולי המרתה של היילי לנצרות עזרה לטפח את רגשותיה הציוניים אף יותר. כאשר היילי נישאה לבעלה, מייקל היילי, שהיה נוצרי, הם ערכו טקס סיקי וטקס נוצרי. היילי אמרה לגבי בחירתה להתנצר, "בחרנו בנצרות בגלל הדרך בה רצינו לחיות את חיינו ולגדל את ילדינו – לא היה לזה שום קשר לכך שחשבתי שמשהו לא בסדר עם הדרך שבה גדלתי. הקשר היה שאני מתקדמת קדימה בחיי ונאלצתי למצוא נתיב שהרגשתי שנכון עבורי". נוצרים רבים אכן מאמינים בזכות קיומה של ישראל; נוצרים אלה נקראים "נוצרים ציונים". חלק מן הציונים נוצרים מאמינים כי התכנסות היהודים בישראל היא תנאי מוקדם לביאתו השנייה של ישו. הציונים הנוצרים מפרשים את הטקסטים הנבואיים כמתארים אירועים עתידיים בלתי נמנעים, ואירועים אלה כוללים בעיקר את ישראל, כלומר צאצאי יעקב, שהם העם היהודי. נבואות אלה נתפסות כמצריכות נוכחות של עם ישראל בארץ הקודש; דרישה זו מתפרשת לעתים כממומשת על ידי מדינת ישראל העכשווית.

היילי לא התייחסה בצורה פומבית לגבי השאלה, האם השקפותיה הנוצריות סייעו בטיפוח התמיכה שלה בישראל עוד יותר, אבל לא משנה מהם מניעיה של היילי, אין ספק שישראל והיהודים האמריקאים אסירי תודה על קולה של היילי ועל השתתפותה בזירת האו"ם . "עבור כל מי שאומר שאי אפשר להשיג כלום באו"ם", אומרת היילי, "הם צריכים לדעת שיש שריף חדש בעיר".

Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development