בקשה לחקירתו של איסמעיל הנייה בגין פשעים נגד האנושות

בקשה לחקירתו של איסמעיל הנייה בגין פשעים נגד האנושות

תקציר מנהלים

אנו, מכון ירושלים לצדק מתכבדים להניח על שולחנו של משרד התובע בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, דרישה לחקירתו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה  בגין פשעים נגד האנושות אשר ביצעה תנועת החמאס בראשותו, באמצעות מסע שיטתי ונרחב של רצח, עינויים ומאסרים בלתי חוקיים נגד האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ברצועת עזה.

ביום 16 בינואר 2015 החל התובע בבדיקה ראשונית של "המצב בפלסטין" על-מנת לקבוע האם ישנה עילה חזקה דיה על-מנת להצדיק פתיחה בחקירה פלילית מלאה ומקיפה אודות פשעים לכאורה שבוצעו בשטחים נשוא הבדיקה לעיל. בבקשתנו זו, אנו טוענים כי אכן קיימת עילה לפתיחה בחקירתו של מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה וזאת בגין חלקו בביצוע פשעים נגד האנושות כאמור.

הנייה היה ועודנו מנהיג בכיר בתנועת החמאס, אשר שולטת ברצועת עזה מאז 2007. הנייה מילא תפקיד מרכזי בפיתוח ואכיפת האידיאולוגיה הקיצונית של החמאס ובהפרות עקביות של זכויות אדם בסיסיות, בין היתר, נגד האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ברצועת עזה.

כמנהיגה בפועל של תנועת חמאס, הפעיל הנייה שליטה אפקטיבית על כלל הפעילות הרלוונטית, נשוא בקשה זו ברצועת עזה. מבנה הפיקוד והשליטה של חמאס ברצועת עזה הינו מרוכז ובפועל, הזרוע הצבאית, הזרוע הפוליטית וזו החברתית, כולן כרוכות זו בזו. הנייה המודע להתרחשותם של פשעים אלה, כשל כשלון חרוץ למנוע הפרות אלה, כמתחייב מתפקידו.

המקרים המתאורים בבקשתנו חמורים דיים ומחייבים, למצער, פתיחה בחקירה פלילית מקיפה ויסודית. לפשעיו של הנייה היו ועוד תהיינה השלכות מרחיקות לכת על האוכלוסיה האזרחית הפלסטינית ברצועת עזה, על החברה ועל האיזור כולו. פשעים אלה אינם מטיבים עם איש, מלבד עם מנהיגי חמאס.

בתי המשפט ברצועת עזה לא עשו דבר על מנת להעמיד לדין את אלו האחראיים לביצוע הפשעים המתאורים בהרחבה בבקשתנו וכך, אין כל צפי לזכות בצדק מקומי.

פשעיו של הנייה אינם רק נחלת העבר, הם מתמשכים ותורמים תרומה של ממש להמשך הסכסוך בין הפלגים הפוליטיים הפלסטיניים היריבים, חמאס ופתח כמו גם לחוסר יציבות באיזור כולו. הסכסוך הפנים פלסטיני מזיק ופוגע באוכלוסיה האזרחית הפלסטינית, אותה נבחרה ההנהגה לשרת ומקשה על הדו קיום בשלום עם שכנותיה.

לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ישנה הזדמנות חסרת תקדים לנקוט בצעד חשוב להענשתם של מנהיגים פלסטינים האחראיים לשורה ארוכה של הפרות זכויות אדם ולמעלה מכך, גם לפעול לשיפור משמעותי של חיי החברה האזרחית בעזה ולקידום השלום.

לאור כל המקובץ לעיל וככל וישנה סמכות לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג לפתוח בחקירה אודות המתרחש באזורנו, מוטב כי חקירה זו תתמקד בפשעים שביצע הנייה. בתוך כך, אנו קוראים למשרד התובע בבית הדין לפתוח בחקירה כאמור.

  • לדוח המלא:
Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development