fbpx

אמנת החמאס החדשה
teamjij
יום חמישי 30/11/2017

במשך שנים רבות, האמנה של חמאס משנת 1988 המעיטה מהלגיטימיות המינימאלית שלה בקרב הקהילה הבינלאומית. תומכים רבים שהיו בעד עצמאות פלסטינית מצאו את עצמם לא מסוגלים לתמוך באלימות, באנטישמיות ובקריאות לרצח עם אשר כלולים במסמך.

לאחרונה, בניסיון למתג מחדש את תדמיתם הציבורית ולטהר את עצמם מההילה של ארגון טרור, חמאס פרסם מסמך מתוקן שכותרתו "עקרונות ומדיניות כלליים" אשר שימש כאישור לאידיאולוגיות ולעמדותיהם בסוגיות הקשורות לישראל.

חשוב לציין כי המסמך מספק תובנה לגבי נכונות שלהם, או למעשה היעדרה, להתקיים יחד עם מדינה ישראלית:

'חמאס דוחה כל חלופה לשחרור המלא והשלם של פלסטין, מהנהר ועד לים. עם זאת, מבלי להתפשר על דחייתו של הישות הציונית ומבלי ויתור על כלל הזכויות פלסטיניות, חמאס רואה בהקמת מדינה פלסטינית ריבונית ועצמאית לחלוטין, עם ירושלים כבירתה לאורך קווי 4 ביוני 1967, עם חזרתם של הפליטים והעקורים לבתיהם שמהם גורשו, להיות נוסחה של הסכמה לאומית [i]'

זהו מדיניות של אוקסימורון של, המחייב התעמלות אינטלקטואלית על מנת להבין הן את עקביותו והן את ההיגיון שלו. קבלת מדינה על-פי קווי שביתת הנשק של קדם-1967 מצביעה על נכונות או קבלה מסויגת לחיות לצד מדינה ישראלית, במקום "שחרור מלא ושלם של פלסטין, מן הנהר ועד לים". לפיכך, שתי העמדות (כלומר, קבלת מדינה בקווים שלפני 1967 ואי-הכרה בישראל) אינן עולות בקנה אחד. ה"קבלה" כביכול של מדינה היא, למעשה, קבלתה של נקודת מוצא שממנה ניתן יהיה להשיג את ישראל המודרנית. ואכן, בדבר זה הודה בכיר החמאס מחמוד אל-זהאר ב-2011, כשהתייחס לקבלה של קווי קדם-1967 כ"שלב" בלבד, עד שלחמאס תהיה אפשרות "להשיג בחזרה את האדמה, אפילו אם אנחנו [חמאס] צריכים לעשות זאת אינץ' לאחר אינץ'[ii]. בעקבות ההיגיון הזה, ברזיל יכול באופן היפותטי לקבל [[את קיומה של]] מדינה בריו דה ז'נירו אך עדיין לשמור על שלמותה הטריטוריאלית של ברזיל המודרנית. או, באופן הולם יותר, המדינה האסלאמית יכולה לקבל מדינה ברקה, סוריה אך לשמור על שאיפותיה להקים ח'ליפות מספרד עד לאפגניסטן.

המסמך המתוקן אפשר גם לחמאס לסלק רבות מהטענות בדבר אנטישמיות שפקדו אותן במשך שנים. לדוגמה, באמנת 1988 יש האשמות קונספירטיביות ואנטישמיות לגבי השליטה היהודית והציונית על המוסדות העולמיים, וכן רמיזות על רשעותו של העם היהודי:

'סופרים, אינטלקטואלים, אנשי תקשורת, נואמים, מחנכים ומורים, וכל המגזרים השונים בעולם הערבי והאסלאמי – כולם נקראים למלא את תפקידם ולממש את חובתם עקב פראותה של המתקפה הציונית וההשפעה הציונית במדינות רבות המתבטאת באמצעות שליטה פיננסית ותקשורתית, וכמו כן בגלל ההשלכות שנגרמות עקב כל אלה בחלקו הגדול של העולם[iii] '.

"התוכנית הציונית היא חסרת גבולות. אחרי פלשתינה שואפים הציונים להתרחב מהנילוס ועד הפרת. כאשר הם יעכלו את האזור עליו הם השתלטו, הם ישאפו להתרחבות נוספת, וכן הלאה. תוכניתם מגולמת ב"פרוטוקולים של זקני ציון", והתנהלותם הנוכחית היא ההוכחה הטובה ביותר למה שאנו אומרים[iv]"

שראל, יהדות ויהודים קוראים תיגר על האסלאם ועל העם המוסלמי. "מי ייתן והפחדנים לא ישנו[v]"'

"היהודים לא הוציאו מן הכלל נשים או ילדים. מדיניותם של זריעת פחד בלב נועדה לכל. הם תוקפים אנשים איפה שנמצאת פרנסתם, סוחטים את כספם ומאיימים על כבודם[vi] ;

"אל לנו לשכוח להזכיר לכל מוסלמי שכאשר היהודים כבשו את עיר הקודש ב -1967, הם עמדו על סף מסגד אקצה והכריזו כי "מוחמד מת, וצאצאיו כולם נשים[vii]"

עם זאת, האמנה המקורית משנת 1988 לא רק הפנתה את תשומת הלב לשאיפות האמיתיות כביכול של יהדות העולם. הם דווקא דגלו בגלוי באלימות וברצח עם נגד העם היהודי:

'לנוכח ההשתלטות על היהודים על ארץ ישראל, זוהי חובה להרים את דגל הג'יהאד'[viii]

'עמים ערבים ואסלאמיים צריכים להתרחב ולעשות צעדים נוספים מצידם; על הקבוצות האסלאמיות בכל רחבי העולם הערבי לעשות זאת גם, שכן כל אלו הם המוכנים ביותר לתפקיד העתידי במאבק עם היהודים מחרחרי המלחמה'[ix]

'המאבק שלנו ביהודים הוא גדול מאוד וחמור מאוד'[x]

"יום הדין לא יבוא עד שמוסלמים יילחמו ביהודים (יהרגו את היהודים), כאשר היהודי יסתתר מאחורי אבנים ועצים. האבנים והעצים יגידו הו מוסלמים, הו עבדאללה, יש מאחורי יהודי, בואו ורצחו אותו. רק עץ הג'רקאד (כנראה סוג מסוים של עץ) לא יעשה זאת משום שהוא אחד מעצי היהודים " (על פי אל-בוכארי ומוסלמי) [xi]

המסמך המתוקן מקפיד, דווקא, לאמץ טון נעים יותר כלפי הקהילה הבינלאומית ביחס לעם היהודי:

'חמאס מאשר שהסכסוך שלו הוא עם הפרויקט הציוני ולא עם היהודים בגלל הדת שלהם. חמאס אינו מנהל מאבק נגד היהודים משום שהם יהודים, אלא מנהל מאבק נגד הציונים שכובשים את פלסטין. עם זאת, הציונים הם אלה אשר מזכירים ללא הרף את היהדות ואת היהודים בהקשר לפרויקט הקולוניאלי וישותם הלא חוקית'[xii]

נראה כי המונח 'יהודים' הוחלף בלשון נקייה של המונח 'ציונים'. דבר זה לא מפיג את נימותיו האנטישמיות של המסמך המתוקן, שכן אותם מסרים מזיקים (כלומר, מזימה ציונית עולמית לספח את המזרח התיכון, השליטה הלא פרופורציונאלית שלהם במוסדות הגלובליים ובעוצמה הצבאית וההתנהגות המשחיתה של העם היהודי) עדיין מועברים. חשוב לציין כי סירובם המתמשך להכיר בישראל או בקשרים התרבותיים של היהודים עם הארץ נופל תחת הגדרת האנטישמיות של משרד החוץ האמריקאי, הגורסת כי 'שלילת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית והכחשת זכותה של ישראל להתקיים' הם דוגמאות לאנטישמיות בת זמננו. [xiii]

המסמך המתוקן מציג גם שינוי משמעותי בהכרה הציבורית של חמאס לגבי השתייכותו האידיאולוגית והפוליטית. הוא לא מזכיר כלל את האחים המוסלמים; התנועה האסלאמיסטית שמסווגת כארגון טרור ברוסיה, מצרים, בחריין וסעודיה. זאת על אף העובדה שחמאס צמח כתנועת בת של "האחים המוסלמים" המצריים[xiv], והוא מוזכר במגילת המקור משנת 1988:

תנועת ההתנגדות האסלאמית היא אחת הכנפיים של האחים המוסלמים בפלסטין. תנועת האחים המוסלמים היא ארגון אוניברסלי ומהווה את התנועה האסלאמית הגדולה ביותר בזמנים המודרניים"[xv]

אף שחמאס לא התייחס להשמטת האחים מהמסמך החדש שלו, סביר להניח כי מדובר בניסיון לצבור הערכה משחקנים אזוריים כמו מצרים וסעודיה, שכאמור ציינו את הקבוצה כארגון טרור. נשיא מצרים לשעבר, מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד מורסי, הוכר ברחבי העולם כמי שתייג את הישראלים כ"מוצצי דם" ויהודים כ"צאצאיהם של קופים וחזירים".[xvi]

מי שרואה את המסמך המתוקן כצעד בכיוון הנכון לכל הפחות, עלול להירתע מההשפעתה המוגבלת שלמתינות המסמך כביכול יש על מדיניות החמאס. לאחרונה, ב -11 במאי 2017, ציין בכיר חמאס, מחמוד אלזהאר, כי המסמך המתוקן אינו סותר את אמנת היסוד שלו משנת 1988:

"ההתחייבות של חמאס לפני האל הייתה לשחרר את כל פלסטין … האמנה היא ליבה של עמדת [חמאס] והמנגנון של העמדה הזו הוא המסמך … אישרנו מחדש את העקרונות הבלתי פוסקים הקבועים שאיננו מכירים בישראל; אנחנו לא מכירים את האדמה שנכבשה ב -1948 כשייכת לישראל ואיננו מכירים בכך שהאנשים שבאו לכאן (היהודים) הם בעלי הארץ הזאת"[xvii]

[i]חמאס 2017, מסמך של עקרונות ומדיניות כלליים, מאי 1, נראה ב-1 במאי 2017
//hamas.ps/en/post/678/
[ii]מכון המחקר למזרח התיכון (ממר"י) 2011, 'מנהיג חמאס מחמוד אל זאהר מכניס לנשיא הרשות הפלסטינית על "התנהגות דמויית קנגרו וחסרת מעש" והתעמלות פוליטית ואומר: לא נוותר על חתיכה של אדמה פלסטינית' (תעתיק מתוך קטעים בראיון טלוויזיוני עם מנהיג חמאס מחמוד אל זאהר ב-Dream 1 TV. יולי 20, נראה ב-11 במאי 2017
//www.memri.org/tv/hamas-leader-mahmoud-al-zahhar-slams-pa-president-abbas-aimless-kangaroo-political-gymnastics-and/transcript
[iii] חמאס 1988 'הברית של תנועת ההתנגדות האיסלאמית' ספריית ליליאן גולדמן ייל למשפטים: פרוייקט אבאלון, נראה ב-11 במאי 2017.
//avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp
[iv]שם
[v]שם
[vi]שם
[vii]שם
[viii]שם
[ix]שם
[x]שם
[xi]שם
[xii] ראה חמאס 1988
[xiii]מחלקת המדינה של ארה"ב 2017, 'הגדרת אנטישמיות', ינואר 20, נראה ב-14 במאי 2017.
 //www.state.gov/s/rga/resources/267538.htm
[xiv] אבו-אמר, ז'. 1994, פונדמנטליזים איסלאמי בגדה המערבית ובעזה: האחים המוסלמים וג'יהאד, הוצאת אוניברסיטת הודו, ארה"ב, עמ' 6.
[xv]ראה חמאס 1988
[xvi]מכון המחקר למזרח התיכון (ממר"י) 2010, 'מורסי ב2010: לא למו"מ עם מחרחרי המלחמה מוצצי הדם "צאצאי הקופים והחזירים"; קריאות להחרמת מוצרי ארה"ב (תעתיק של קטעים מתוך ראיונות ארכיוניים עם מוחמד מורסי, ספטמבר 23, נראה ב-14 במאי 2017.
//www.memri.org/tv/morsi-2010-no-negotiations-blood-sucking-warmongering-descendants-apes-and-pigs-calls-boycott-us/transcrip
[xvii]ג'רוזלם פוסט 2017, 'חמאס אומר שהמסמך החדש 'אינו תחלופה לאמנת היסוד', מאי 11. נראה ב-14 במאי 2017.
עוצב על ידי: סטודיו רעות טוקר נבנה על ידי: REALMEDIA בניית אתרי וורדפרס