ירושלים של זהב – והשגרירות האמריקאיתיום שני 18/12/2017

במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות, הבטיח הנשיא טראמפ כי כאשר ייבחר הוא יעביר את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים, למרות לחץ בינלאומי כמו גם תקדימים מבית בהם התנגדו למהלך שכזה. מאז שנבחר, עמדתו בנושא השתנתה מספר פעמים; עם זאת, בשבוע האחרון הוא יצא בהכרזה רשמית כי ארצות הברית א) תכיר בירושלים כבירת ישראל, ו- ב) תעביר את השגרירות מתל אביב (שם היא נמצאת כיום) לירושלים.

מדוע המהלך כה שנוי במחלוקת? מהן התגובות המיידיות? ומה משמעותה של הודעה זו לגבי יחסים בינלאומיים עתידיים, במיוחד במזרח התיכון?

העבר

ירושלים היא ככל הנראה אחת האדמות הנחשקות ביותר בעולם, אם לא הנחשקת ביותר. היא עיר קדושה ליהדות, לאיסלאם ולנצרות, ולכן שליטה על שטחה מהווה סיבה לסכסוך ולמלחמה במשך אלפי שנים. העם היהודי ראה בה את הבירה הרוחנית שלו במשך 3,000 שנה, ובעבר הקרוב, את הבירה הפוליטית של המדינה היהודית במשך מספר עשורים. למרות שישראל הכריזה על ירושלים כעל עיר הבירה שלה בהצבעה בכנסת ב -1950, מדינות רבות – כמו גם ארגונים בין-ממשלתיים כמו האו"ם והאיחוד האירופי – פוחדים להכיר בירושלים כבירה דה-יורה. יש לכך השלכות ברורות על הלגיטימציה הבינלאומית של ישראל, מאחר וסמכות השיפוט שלה על מה שהיא הגדירה כבירתה, נתונה במחלוקת. זהו מצב ייחודי מאוד בו מדינה מכריזה על עיר שהיא עיר הבירה שלה ומדינות אחרות דוחים עובדה זו; אפשר לשאול מדוע יש למדינות זרות אמירה בקביעה מה היא בירת ישראל, אבל זו המציאות שבה אנו חיים.

ב -1995 העביר קונגרס ארצות הברית את חוק שגרירות ירושלים על מנת להתחיל "ליזום ולממן את העברת שגרירות ארצות הברית בישראל מתל אביב לירושלים, לא יאוחר מ-31 במאי 1999", וכן להכיר בירושלים כבירת ישראל. עם זאת, כל נשיאי ארה"ב (כולל טראמפ) חתמו על ויתור הדוחה את יישומו בטענה כי החוק מהווה "פגיעה בקונגרס לאור סמכותה החוקתית של הרשות המבצעת בנוגע למדיניות החוץ." כתוצאה מכך, נמנעה ארצות הברית מיציאה בהכרזה חד-משמעית לגבי סמכותה של ישראל על ירושלים – עד היום.

ההווה

ישראלים ופלסטינים כאחד רוצים את ירושלים כבירת האומה הריבונית שלהם. לפיכך, סוגיית השיפוט על עיר הקודש מהווה את אחד מנושאי המו"מ מעוררי המחלוקת ביותר בשיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. סירוב להכיר בזכותה של ישראל לירושלים כבירתה מאפשר למדינות להישאר "נייטרליות" ובכך לקיים יחסים גם עם ישראל וגם עם הרשות הפלסטינית.

גם אותן מדינות שאכן מכירות בירושלים כבירת ישראל, שומרות את השגרירויות שלהם בתל אביב כדי להימנע מסכסוך. למרות שזה אולי נראה טריוויאלי, המשמעות הסמלית היא הרבה מעבר לטריוויאלית. בכל רחבי העולם, שגרירויות זרות ממוקמות בעיר הבירה המקובלת של המדינה. ההכרה בירושלים כבירת ישראל מבלי להתייחס אליה ככזאת היא רק מופע סולידריות על פני השטח, ואינה תומכת באמת בזכותה של ישראל להגדרה עצמית. עם זאת, בשל המתחים סביב ירושלים, שום מדינה לא בוחרת לשכן את שגרירותה שם. החלטה מעשית בנושא תשלח את המסר כי השליטה בירושלים, אחת מנקודות הקונפליקט המרכזיות במשא ומתן הישראלי-פלסטיני, היא ללא ספק וללא עוד צורך במו"מ, של ישראל.

עוד לפני שהודיעה וושינגטון על ההכרזה הרשמית של הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת שגרירותה, התמודדה ארצות-הברית עם תגובת נגד פנימית ובינלאומית. כעת, לאחר שהנשיא טראמפ הצהיר בפומבי על השינוי המיועד במדיניות, מתנגדים מאשימים אותו בהפיכת תקדימים פוליטיים בני עשרות שנים בארה"ב ובכך שהוא זורק את המזרח התיכון לסערה לא ידועה, בעוד שתומכים אומרים: "ובכן, הגיע הזמן".

העתיד

מבחינה היסטורית, ארצות הברית היא אחד המתווכים העיקריים במשא ומתן הישראלי-ערבי (למשל, הסכמי קמפ-דייוויד, הסכמי אוסלו, פסגת קמפ-דייוויד והסכם השלום הישראלי-ירדני, תווכו כולם או נחתמו על-ידי וושינגטון). הכרה פומבית בירושלים כבירת מדינת ישראל קובעת בהכרח הטיה לטובת ישראל במקרה של משא ומתן עתידי, במידה וארה"ב תמשיך לתווך שיחות אלו. כתוצאה מכך, פלסטינים רבים, ערבים ותומכים אחרים בהגדרה עצמית פלסטינית מתנגדים להכרזה האחרונה של טראמפ, שכן היא עלולה ליצור אתגרים נוספים בתהליך השלום שיבוא.

רוב האתגרים הללו נובעים מהמוניטין של ארה"ב באזור. יכול להיות כי שינוי הראייה של וושינגטון כצד נייטרלי, גורמת נזק בלתי הפיך ליחסים באזור. יתר על כן, הדבר מנציח את הנרטיב ש"ארצות הברית נמצאת במלחמה עם האיסלאם ואין לה כבוד להשקפות מוסלמיות וערביות". באזור שכבר חווה תגובת נגד לגלובליזציה והאימפריאליזם התרבותי המערבי, ההשלכות של הכרזת טראמפ עלולות לפגוע ביחסי התרבות בנוסף ליחסים הפוליטיים.

בנוסף לכך, ההודעה צפויה גם להגביר את האלימות והקיצוניות באזור. היועץ הבכיר של הרשות הפלסטינית, מחמוד אל-חבש, הודיע, כשנשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לצידו, כי הההכרזה של טראמפ "פירושה הרס מוחלט של תהליך השלום … כל העולם ישלם מחיר על כל שינוי או פגיעה במציאות הפוליטית של ירושלים". כמו כן, קרא חמאס לחידוש האינתיפאדה במידה שוושינגטון תממש את תכוניותיה.

עם זאת, יהודים רבים – הן בישראל והן בתפוצות – אינם רואים את החשיבות שבהודעה. ירושלים הייתה בירת העם היהודי במשך 3,000 שנה; החלטת וושינגטון להצהיר על תמיכתה אינה משנה דבר, כמו גם הסירוב של מדינות אחרות לא להנהיג את אותה הכרה. ירושלים תמיד הייתה ותמיד תהיה בירתה הרוחנית של העם היהודי, ולאף ממשלה אין את היכולת לשנות זאת. עם זאת, איננו יכולים להתעלם מההשלכות הפוליטיות הבלתי נמנעות, בטווח הקצר ובטווח הארוך, שיחולו עקב השינוי במדיניות ארה"ב. זהו רק עניין של זמן עד שנתחיל לראות מה ההשפעות האלה יהיו.

Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development