פליטים שאינם פליטיםיום חמישי 30/11/2017

האו"ם עומד בפני משבר הפליטים הגדול ביותר בתולדותיו. שישים ושמונה מיליון איש זקוקים לעזרה. מדוע אם כן, מעניק האו"ם מדי שנה לכל פליט פלסטיני סיוע השווה לכפי ארבעה מכפי שהוא מעניק לפליטים בכל מקום אחר בעולם?

הנה עוד שאלה מעניינת.

מדוע אונר"א, הסוכנות המטפלת בחמישה מיליון פלסטינים, מעסיקה 30,000 עובדים, ואילו הסוכנות הבינלאומית לפליטים (UNHCR) המשרתת 63 מיליון פליטים, מעסיקה 10,000 עובדים?

מדוע אתם שואלים? התשובה היא מאוד פשוטה: פוליטיקה פשוט מאוד פוליטיקה.

נדמה כי, כדי להחמיר את המצב, שתי הסוכנויות אף משכפלות מאמצים באותם אזורים. מרפאות אונר"א מסרבות לטפל בפליטים הסורים או הלבנונים, ומטפלות אך ורק בפלסטינים. לכן, על נציבות האו"ם לפליטים לתפעל מרפאות מיותרות באותם מקומות, בעוד שהצרכים הבריאותיים הנואשים של פליטים באזורים אחרים בעולם סופגים את הפגיעה.

רון פרושאור, לשעבר שגריר ישראל באו"ם וכיום ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה, יציג בקרוב לאו"ם תוכנית לאחד את משאביהם של שתי הסוכנויות. מה כבר יכול למנוע את אימוצה של הצעה כה הגיונית, אשר הייתה צריכה להגיע כבר מזמן?

שום דבר בעצם, אתם יודעים מה? אולי חוץ מפוליטיקה, פוליטיקה אשר נהוגה בעולם ה"נדמה לי" של אונר"א שעבודתה, שלא כמו בנציבות האו"ם לפליטים, מצפה ודורשת ממספר הפליטים הפלסטינים "לגדול ללא גבול".

איך מתרחש נס פוליטי כזה?

באופן מאוד נוח, מתברר כי פליטים פלסטינים אינם פליטים כלל ומעולם לא היו.

פליטים, מעצם הגדרתם, הם פליטים ממקום כלשהו. הפלסטינים אינם, כפי שניתן לדמיין, פליטים מישראל, כי אז הם יהיו זכאים להגיש בקשה למקלט במדינות כמו מצרים, סוריה וירדן. אך מדינות אלה סירבו לקבל וליישב מחדש פלסטינים בתוך אדמותיהם במשך יותר משבעה עשורים, במקביל הם האשימו את ישראל בעוינותם.

עם זאת, הפלסטינים גם אינם יכולים לחזור לישראל באופן חוקי. הם לא פליטים מהארץ הזו. חוץ מזה, תקנות האו"ם קובעות את ריבונותה של ישראל, שאותה היא הפגינה במלחמת העצמאות ההירואית, והשלימה בהטמעה נרחבת של פליטים יהודים שסבלו מהתעללות.

עד שיסתיים הטיפול האורווליאני בפלסטינים, נורמליזציה של היחסים של ישראל עם הפלסטינים כמו גם עם שאר מדינות ערב במזרח התיכון, היא בלתי אפשרית. מדינות ערב ואונר"א הם אלה הלוכדים את הפלסטינים בתוך סתירות משפטיות ופוליטיות בלתי אפשרויות, לא ישראל.

תוכניתו של פרושור תשים קץ לפנטזיה של אונר"א. למרבה הצער, כל זה גורם לכך שסביר למדי כי איחוד של אונר"א ונציבות האו"ם לפליטים לא תעבור בהצלחה באיחוד אומות הפנטזיה של היום, אשר ידוע גם כאו"ם.

Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development