קידום זכויות נשים בעידן הטכנולוגייום חמישי 09/03/2023

פניית מכון ירושלים לצדק לאו"ם

אַל תְּחַלֵּל אֶת בִּתְּךָ לְהַזְנוֹתָהּ וְלֹא תִזְנֶה הָאָרֶץ וּמָלְאָה הָאָרֶץ זִמָּה. ויקרא יט, כט.

 

המאבק להעצמת נשים וקידום שוויון מגדרי נמשך, ושעה שאנו מאמצים את הקדמה הטכנולוגית, עלינו להיות ערניים גם לסיכונים הטמונים בתוכה עבור נשים. מכון ירושלים לצדק (JIJ) קורא בזאת לוועדת האו"ם למעמד האישה לאמץ את המודל הנורדי במסגרת המאבק בזנות, זאת כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר להתמודדות עם סחר במין ובזנות, על כל צורותיה.

אני גאה להוביל מכון מחקר משפטי אשר במשך כבר למעלה מ-14 שנים, עומד בחזית המאבק נגד סחר למטרת מין ותעשיית הזנות בישראל. זאת באמצעות פיתוח מדיניות, פעילויות חינוך והסברה לציבור הרחב ושיתוף פעולה עם קהילות ופלטפורמות תקשורת, הכל מתוך מטרה למגר את תופעת הסחר במין ובזנות בישראל. מאמצנו הובילו לאימוץ המודל הנורדי בישראל.

כיום אנו קוראים לקהילה הבינלאומית ללכת בעקבותיו ובתוך כך, לאמץ את המודל. בעוד המושב ה-67 של הוועדה למעמד האישה מתמקד בחדשנות ובשינויים טכנולוגיים, אל לנו לשכוח את האתגרים הטמונים בקדמה זו ובסכנות שקדמה זו מציבות בפני נשים ונערות. זנות במרחב המקוון הפכה לאיום גובר על ביטחונן. סוחרים משתמשים יותר ויותר בפלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק, אינסטגרם וטינדר ככלי גיוס, המניעים את עליית הזנות. בישראל, טינדר הינו הכלי הפופולרי ביותר לאיתור אנשים העוסקים בקנייה ובמכירה של שירותי מין.

זנות היא תעשייה המקדמת אלימות, החפצה והשפלה של נשים וגברים. המודל הנורדי מציע קנס מנהלי לצרכני זנות, והוא מוגדר כעבירה אזרחית. החוק מספק גם שירותי חינוך ותמיכה לעוסקים בסחר מיני. דה-קרימינליזציה של העוסקים בזנות מכירה בכך כי הענף איננו תוצאה של בחירה חופשית, וכי האישה העוסקת בזנות הינה קורבן לניצול כלכלי ומיני בידי צרכני שירותי המין. המטרה הסופית של המודל הנורדי הינה מיגור תעשיית המין, ואת זה ניתן להשיג רק על ידי הפללת הצרכנים, שכן יש בכך כדי להוביל לירידה דרסטית בביקושים.

 עם זאת, האבולוציה של זנות במרחב המקוון מחייבת ממשלות לפתח פתרונות מבוססי אסטרטגיה מקיפים עוד יותר על-מנת להגן על קורבנות פוטנציאליים מפני "טורפים". חוק איסור צריכת זנות, אשר עבר בפרלמנט הישראלי בדצמבר 2018, מציג חזון של גישה הוליסטית המתמקדת לא רק באיסור תשלום עבור מין אלא גם בחינוך הציבור לסכנות הטמונות בתעשיית המין, ובאמצעות מתן הזדמנות לשיקום באמצעות מימון ממשלתי. החוק מציע גם מפגשים קבוצתיים חינוכיים לצרכני הזנות אשר תכליתן להביא לשינוי תפיסתי בקרב צרכני הזנות ולבלום עבירות חוזרות. החוק הישראלי מציע מתווה למדינות אחרות לפעול לפיו, במסגרת מאבקן בתופעת הזנות.

יש לבלום את עלייתה של תופעת  הזנות המקוונת באמצעות פלטפורמות כמו Onlyfans, שהתגלתה כפלטפורמה הבולטת בעולם עבור יוצרים למכירת תוכן אירוטי. באמתלה של רשת חברתית המציעה למכירה תוכן ואמנות. Onlyfans היא רק דרך פשוטה למכור סקס בתשלום במרחב המקוון. שליש מהמשתמשים המפרסמים תמונות מיניות במפורש בטוויטר הינם קטינים.

המאבק על זכויות נשים וכבודן הוא קרב מתמשך הדורש מאמץ בלתי פוסק ושימוש באסטרטגיות חדשניות כדי להתגבר על האתגרים שמציבה ההתקדמות הטכנולוגית. הקריאה העולמית של מכון ירושלים לצדק לאימוץ המודל הנורדי במאבק בזנות ובסחר במין היא צעד בכיוון הנכון. הגיע הזמן שממשלות ברחבי העולם ינקטו פעולה ויפעלו למיגור תעשיית המין והגנה על זכויות האדם של כל הפרטים בחברה מפני אלימות, החפצה וניצול.

פלביה סוולדה,

מנכ"לית מכון ירושלים לצדק

Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development