בתעשיית המין בישראל מנוצלים כ-14,000 נשים, גברים וילדים
אנו רואים בזנות סוג של עבדות מודרנית הפוגעת במדינה ובערכיה. מימדי התופעה כה גדולים עד שפשוט לא ניתן עוד להתעלם ממנה, היא דורשת התערבות מיידית. קורבנות תעשיית הזנות נתונים, בין היתר להתעללות גופנית ורגשית, סובלים מהטרדות מיניות, ביטויי אלימות, אונס ומחלות מין.
60 עד 80% מקורבנות תעשיית הזנות בישראל, חווים התעללות מינית ופיזית קבועה, 40% נוטים יותר למות מכל עיסוק אחר, 95% הוטרדו מינית, ו -60 עד 75% נאנסו. חשוב עוד לציין כי, 76% מהנשים ו 51% מהגברים מעוניינים לעזוב את תעשיית הזנות. קורבנות אלה זקוקים לעזרה כדי להיות מסוגלים להימלט מהסביבה הרעילה הזו.
למעלה מ15 שנים עומד מכון ירושלים לצדק בחזית המאבק, מקדם שינויי חקיקה ומפעיל שדולה בכנסת לאימוץ המודל השבדי, הקורא להטלת אחריות פלילית על לקוחות המקבלים שירותי מין ומשמש כשופר לחסרי הקול. בצעד היסטורי ובאמירה ערכית ברורה, אישרה הכנסת ה 20 את חוק איסור צריכת זנות, ובכך הפכה ישראל למדינה ה-8 בעולם האוסרת צריכת זנות בחוק.
במסגרת פרויקט NOA (Not Objects Anymore) – פועל מכון ירושלים לצדק לשינויי מדיניות, כותב ומפיץ מחקרי עומק, מוציא לפועל קמפיינים ארציים ברשתות החברתיות ומהווה חלק חשוב בקואליציית ארגונים הפועלים לקידום הנושא. ביחד נוכל להכריע את תעשיית העבדות המינית של המאה ה21.
תרמו למכון ירושלים לצדק עוד היום וסייעו לנו לסייע לקורבנות הזנות.
מכון ירושלים לצדק הוא חלק אינטגרלי מהקואליציה למאבק הזנות. הקואליציה כוללת 19 ארגונים ממשלתיים וארגונים הקשורים לממשלה בישראל, כמו כן ארגוני חברה אזרחית וקהילות מקוונות עצמאיות המתמקדות בסיוע ובקידום זכויותיהם של קורבנות סחר בבני אדם וזנות. חברי הקואליציה נפגשים מדי חודש, מתכנסים לטיפול במשברים, ונמצאים בקשר מתמיד לצורך התמודדות משותפת עם בעיות.
הקואליציה פועלת בתחומים הבאים:
– חקיקה: קידם איסור צריכת זנות תוך דרישה לשיקום כולל של קורבנות הסחר והזנות.
– שירותים ישירים: לקדם ולהעניק שירותי טיפול ושיקום מורחבים, כולל סיוע הומניטרי, הכשרה מקצועית וגישה לשירותי עבודה סוציאלית ושירותים נוספים עבור קורבנות הסחר והזנות.
– חינוך: שינוי תפיסות ציבוריות והגברת המודעות לקשר שבין זנות לסחר בבני אדם.
– סנגור: לדרוש צדק עבור אלה שאין להם קול ולדבר בשמם.
פרויקט NOA מקדם שינויי חקיקה ופועל לצד מקבלי ההחלטות בכנסת ישראל. חוק איסור צריכת זנות נחקק ב-31.12.2018, נכנס לתוקף ב-10.7.2020 ואכיפתו החלה בינואר 2021.
החוק קובע כי צריכת זנות היא עבירה מנהלית ועל צרכן הזנות שנתפס יושת קנס של 2,000 שקלים לצרכני הזנות, ובמקרה של עבירה חוזרת, 4,000 שקלים.
במקרים חריגים או בעבירות חוזרות ונישנות ניתן יהיה להגיש כתב אישום ומי שיורשע צפוי לקנס של למעלה מ-70,000 ₪.
בנוסף, נקבעה חזקה בחוק לפיה כל מי שנוכח בבית בושת הוא צרכן זנות. כלומר, אם אדם נוכח במקום המיועד לצריכת זנות ולטענתו אינו נמצא שם בכדי לצרוך זנות, חובת ההוכחה מוטלת עליו.
החוק מאפשר לצרכני הזנות להחליף את תשלום הקנס בסדנא פסיכולוגית חינוכית שמטרתה שינוי עמדות כלפי צריכת זנות אשר תועבר על ידי שירות המבחן.
החוק מחייב את משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים לדווח אחת לשנה לוועדת החוקה של הכנסת בנוגע ליישום החוק ולשיקום וסיוע לאוכלוסיות בזנות.
החוק הינו הוראת שעה לחמש שנים. החוק ילווה במחקר שעורך מכון ברוקדייל אשר יבחן את יעילותו והשפעתו.
לצורך אכיפת החוק עברו למעלה מ-10,000 שוטרים הכשרה ייעודית על זנות בישראל במטרה לייצר אכיפה רגישה ומותאמת.
החוק הוא חלק ממהלך משולב הכולל חינוך והסברה לציבור והרחבת דרכי טיפול ושיקום לאוכלוסיות בזנות. לצד החוק נקבע בהחלטת הממשלה כי יועברו 90 מיליון שקלים במהלך שלוש שנים לצורך הרחבת מעני השיקום הקיימים והקמת מענים נוספים.
מכון ירושלים לצדק קידם את חקיקת החוק למעלה מ-10 שנים,
עם חקיקת החוק אומץ בישראל המודל הנורדי, אשר אומץ לראשונה בשוודיה בשנת 1999. בשנים האחרונות חוקקו עוד ועוד מדינות את חקיקה שמטילה אחריות פלילית על צרכני הזנות, ביניהן אירלנד (2017), צרפת (2016), צפון אירלנד (2015), קנדה, נורבגיה (2009) ועוד. במדינות בהן אומץ החוק הוכח כי צמצום הביקוש לזנות הוביל לבלימה בהיקף התופעה, לצמצום הסחר בבני אדם ולשינוי משמעותי בעמדות הציבור נגד התופעה.
בקרב הראשון בהחלט ניצחנו, אך אתגרים רבים עוד לפנינו. מאמצינו מתרכזים בטיפול במקור הבעיה, הוא נעוץ בחקיקה מתאימה,כך אנו לא רק נאבקים בגירוש היתושים אלא מייבשים את הביצה כולה.
To: Mr. Karim A. A. Khan KC
Chief Prosecutor at the International Criminal Court in The Hague.
Oude Waalsdorperweg 10, 2597 AK Den Haag, Netherlands
Dear Mr. Khan,
I, the undersigned, am gravely concerned by the ongoing atrocities perpetrated by Hamas, Palestinian Islamic Jihad (PIJ), and other Palestinian armed groups in Israel, parties over which the International Criminal Court (ICC) Pre-Trial Chamber has determined it has jurisdiction. I commend your visit to Israel to meet personally with victims and their families. Given the ICC's mission to ensure accountability for international crimes, I urge your immediate intervention by requesting arrest warrants against those responsible for these appalling acts and ensuring accountability for the crimes committed.
Beginning on the 7th of October, terrorists belonging to the above-mentioned groups infiltrated Israel to massacre over 1,200 individuals, including children, women, and the elderly, and injured over 5,550 more. The victims of these atrocities include both Israeli nationals as well as nationals from 25 different countries.
Evidence collected by first responders who handled the bodies of the victims, video recordings taken by the perpetrators themselves, and recorded interrogations of the terrorists have revealed the commission of atrocious acts. This includes a systematic campaign of sexual violence, including rape and genital mutilation, castration, beheading, dismemberment, and burning of bodies.
The leaders of Hamas, the Palestinian Islamic Jihad (PIJ), and other armed groups orchestrated a mass abduction of over 240 people, including 40 children. These groups have launched over 10,000 rockets, intentionally targeting Israeli civilian neighborhoods and cities. (The Iron Dome’s efficacy against rocket attacks and Israel’s investment in bomb shelters for its civilians does not negate the blatant unlawfulness of this tactic.)
Israeli civil society groups and human rights defenders are working diligently to preserve evidence of these crimes, which were live-streamed on social media channels by the perpetrators as the massacre was still unfolding. As clear and indisputable violations of international humanitarian and criminal law, they must be included in the Situation in Palestine, which is already open and ongoing.
These crimes include the following war crimes:
Additionally, crimes against humanity were and are also being committed by Hamas and other Palestinian armed groups. These include, among others:
Furthermore, Hamas and Palestinian armed groups' actions of October 7 could potentially amount to genocide, a crime under the ICC jurisdiction per article 6 of the Rome Statute.
It is imperative that your Office request that the Pre-Trial Chamber issue arrest warrants for the following Hamas officials who exercised command and control of the October 7th attack, in accordance with article 58 of the Rome Statute:
The speedy issuance of arrest warrants is essential to ensure their appearance at trial and prevent the continued commission of their crimes, which shocks the conscience of humanity.
The atrocities taking place in Israel are unprecedented, and they cannot remain neglected by the body that has already stated that it has jurisdiction over the crimes committed by Hamas and Palestinian armed groups. Accordingly, I urge you to pursue the aforementioned arrest warrants and ensure accountability for the crimes committed.
Sincerely,