הדים של הכחשה – זוועות ה 7 באוקטובר והתעצמות האנטישמיות

האנטישמיות מתעצמת ברחבי העולם והיא מונעת על ידי צורת שנאה חדשה הנקראת "הכחשת זוועות"  כך עולה מדו"ח חדש שערך מכון ירושלים לצדק שכותרתו "הדים של הכחשה – זוועות ה 7 באוקטובר והתעצמות האנטישמיות"

לדוח המלא לחץ כאן

הדו"ח מוצג על ידי נציגי מכון ירושלים לצדק, ב 8-9 ביולי 2024 במועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, בפני שגרירים לאו"ם מכמה מדינות ובפני בעלי מנדט רשמי מטעם האו"ם.

הפשעים הנתעבים שבוצעו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר 2023 נגד אזרחים ישראלים, היו בין מעשי הזוועה המתועדים ביותר בהיסטוריה. מכון ירושלים לצדק, ארגון ישראלי שבתשעת החודשים האחרונים מייצג את ניצולי הטבח שביצע חמאס ב 7 באוקטובר, פועל לשימור ושיתוף של ראיות פורנזיות ועדויות מאת ניצולים עם בכירים באו"ם ושגרירי מדינות החברות באו"ם. אולם חרף קיומן של שלל הראיות מיום זה, לרבות צילומי וידאו בשידור חי ועדויות ממספר רב של ניצולים, קיימת תופעה של הכחשת הזוועות שביצע חמאס מצד גורמים שונים לרבות פקידי ממשל, עיתונאים, משפיעני רשת ופעילים בקמפוסים.

"הטבח שבוצע ב-7 באוקטובר השפיע עמוקות על קהילות יהודיות ברחבי העולם" לדברי מחברת הדו"ח, עו"ד קרולינה גרימברג גוליחוב, קצינת זכויות אדם, משפט ומחקר במחלקת משפט בינ"ל ודיפלומטיה ציבורית במכון ירושלים לצדק, "הכחשת זוועות אלו, בדומה להכחשת השואה, מבזה את הקורבנות, מנרמלת שיח שנאה ומעודדת אלימות כלפי יהודים".

צורת הכחשה חדשה זו מעצבת בחודשים האחרונים את התפיסות של המלחמה בין ישראל לחמאס. 

כפי שעולה מהדו"ח, 93% מהפלסטינים בגדה המערבית ובעזה, השיבו כי הם לא מאמינים שחמאס ביצע את הזוועות ב-7 באוקטובר. בבריטניה, 46% מהאזרחים המוסלמים שנשאלו, אמרו שהם תומכים בחמאס, 39% אמרו שחמאס לא ביצע את כל הזוועות ורק 25% הסכימו שחמאס ביצע אונס ורצח.

"זהו הנימוק של מכחישי השואה והזוועות" אומרת עו"ד מוניק בידל, מנהלת מדיניות ודיפלומטיה בארה"ב, מכון ירושלים לצדק "זה לא קרה. אם זה קרה, זה לא היה כל כך נורא. אם זה היה נורא, זה לא היה בכוונה. אם זה היה בכוונה, זה הגיע להם."

ואכן, כפי שעולה מהדו"ח, הרטוריקה החדשה בקרב תומכי חמאס, כוללת הכחשה שגרתית של פשעים ספציפיים, במיוחד פשעים של אלימות מינית, לצד הפצת תיאוריות קונספירציה המאשימות את צה"ל בקורבנות אזרחיים והצדקות לזוועות כ"מאבק" נגד "הכיבוש".

הדו"ח מציין עלייה מדאיגה בהאדרה והצדקה של השואה, עם ביטויים כמו "היטלר צדק", שלעיתים קרובות מלווה בקריאות לאלימות נגד יהודים או ישראלים.

השיח של הכחשת הזוועות תרם לעלייה מדאיגה באנטישמיות העולמית, כאשר מספר תקריות השנאה עלה בכמעט 2000% בבלגיה, 1633% במקסיקו, 1313% בשווייץ, 1250% בברזיל, 1061% בצרפת, 738% באוסטרליה, 678% בבולגריה, 632% בדרום אפריקה, 589% בבריטניה ו-298% בארצות הברית.

עוד עולה מהדו"ח כי רק 34 מדינות מנסות לטפל בהכחשת השואה באמצעות חקיקה או פסיקה. מכון ירושלים לצדק ממליץ לאותן מדינות לעדכן את המאמצים הקיימים שלהן ולכלול את התופעה החדשה של הכחשת הזוועות של ה-7 באוקטובר. בנוסף, המכון מציע לחייב מדינות שאינן יכולות או לא מוכנות לאמץ חקיקה, לפתח תוכניות חינוך חדשות כדי להעלות מודעות טובה יותר לנושא בקרב אזרחים ולעבוד עם פלטפורמות מדיה חברתית למניעת התפשטות תכני הכחשה ברשת.

לדוח המלא לחץ כאן

  • לדוח המלא:
Designed by: Studio Reut Tucker Built by: Wordpress Development